Aangekomen in Bourges - Reisverslag uit Bourges, Frankrijk van Loek - WaarBenJij.nu Aangekomen in Bourges - Reisverslag uit Bourges, Frankrijk van Loek - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Bourges

Door: Koos Pancras

Blijf op de hoogte en volg Loek

18 Mei 2015 | Frankrijk, Bourges

Vanmiddag is Loek na vijf dagen uit Vézelay 140 km te hebben afgelegd in de mooie stad Bourges aangekomen. Hij legde wel 35 km af vandaag! Net al Reims heeft deze stad een opmerkelijke kathedraal Saint-Etienne. Westelijke facade met vijf portalen valt op door het rijke beeldhouwwerk. De middelste met het laatste oordeel. Het schip is zeer indrukwekken door zijn hoogte en diepte. Die diepte wordt versterkt, doordat er geen dwarsschip (transept) is, zoals bij andere gotische kerken. De aandacht wordt ook getrokken naar de mooie verzameling glas-in-lood-ramen uit de 13e tot de 16e eeuw. Je ziet dan de kleding en de beroepen van de mensen uit de middeleeuwen. Ook is er veel over St.Jacob terug te vinden.
Dit komt door een andere belangrijk figuur uit Bourges Jacques Coeur. Rijk geworden door zijn handelscontacten en schepen, werd hij in dienst genomen als minister van financiën door de Franse koning Charles VII tot hij in ongenade viel en de vlucht moest nemen naar Rome, waar hij in dienst van de paus trad. Hij stierf op Chios, een Grieks eiland. Zijn prachtige paleis gaat Loek morgen ook zien.
In de crypte van de kathedraal ligt het praalgraf van de Duc de Berry. Bekend van de beroemde boekverluchtingen door de Gebroeders van Limburg (die uit Nijmegen kwamen). Bekend zijn de afbeeldingen met de vier jaargetijden. Berry was een graafschap, dat pas eind 12e eeuw bij Frankrijk is gevoegd. De hertogen van Berry waren nauwe verwanten van de Franse koningen. Berry is verdeeld over de huidige departementen Cher (hoofdstad Bourges) en Indre (hoofdstad Châteauroux), die nu deel uitmaken van de regio Midden-Frankrijk
(Centre).
Zoals gezegd blijft Loek hier nog een dag. Hij heeft prachtig weer met wel flink wind. Maar zon! 's Avonds kun je buiten zitten eten. Hij overnacht in een jeugdherberg, maar de tweede nacht waarschijnlijk in een wat luxer onderkomen. Behalve bezichtiging is er morgen ook weer tijd nodig om komende trajecten en overnachtingen te plannen.

• 28 Mei 2015 - 10:51

Andre V V:

Mooie foto.s loek lekker weertje hier is het nog koud. Dagdagdag.

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015