Voor de brug over de Dordogne - Reisverslag uit Port-Sainte-Foy-et-Ponchapt, Frankrijk van Loek - WaarBenJij.nu Voor de brug over de Dordogne - Reisverslag uit Port-Sainte-Foy-et-Ponchapt, Frankrijk van Loek - WaarBenJij.nu

Voor de brug over de Dordogne

Door: Koos Pancras

Blijf op de hoogte en volg Loek

10 Juni 2015 | Frankrijk, Port-Sainte-Foy-et-Ponchapt

Chaotisch gewandeld gisteren. Loek was de boerderij, waar overnacht zou worden, al 4 kilometers voorbij. Niet gezien. Maar het dilemma was ook: volg ik Louise of blijf ik bij de mannen uit Heiloo. Er zou afscheid van haar worden genomen. Zij liep nog vele kilometers door. Henk heeft af en toe veel moeite met de warmte op zo'n dagmars van 20 km. Loek bleef solidair met zijn landgenoot en keerde terug. De mannen waren al aangekomen in die boerderij.
Vandaag hadden ze regen. Er werd wat later vertrokken. De markering was niet zo best. Er werd even gedwaald. Uiteindelijk bij hun overnachtingsplaats, een dorp aan de Dordogne met een hele lange naam: Port-Sainte-Foy-et-Ponchapt (ik heb daar zelf bij een vriend van Piet Rosenhart Jean-Claude Béziès een middag en een avond doorgebracht) moest afgedaald worden langs een steil en glibberig pad. Ze vonden hun rust in de refuge bij de pastorie van deze parochie. De verbouwing, die enkele jaren geleden al is aangekondigd, is nu haast klaar. De mannen hebben boodschappen gedaan. Er zal weer heerlijk worden gegeten. Het weer knapte weer op. Morgen hebben ze zon en wordt het weer heet.
Loek maakt zich wat zorgen over een zwelling van het been. Hij heeft er wat gel van de farmacie op gesmeerd. Hij heeft ook zijn afscheid van de mannen uit Heiloo aangekondigd. Zijn behoefte om weer eens alleen op pad te gaan komt op. Hij is dan vrijer om zijn eigen afstanden te maken. Hij hoopt over ongeveer een week in St-Jean-Pied-de-Port aan te komen. Dit betekent, dat ik morgen hier uit Heerhugowaard het pakje met de spullen moet opsturen.
Morgen gaan ze met de oversteek over de rivier de Dordogne meteen ook departement Dordogne uit en komen in departement Gironde (allemaal regio Aquitaine). De volgende slaapplaats is Pellegrue. Als ze morgen de brug over gaan komen ze meteen in de stad Sainte-Foy-la-Grande. Deze stad heeft net als al de oude steden hier in Aquitaine de Honderdjarige Oorlog over zich heen gehad. De strijd tussen de Engelse en de Franse koningen, waar later ook de nationale heilige Jeane d'Arc een grote rol speelde. Toen zijn vele bastides gesticht. Dit waren vestingsteden met een rechthoekig plein in het midden en de straten kaarsrecht op elkaar, zodat de plattegrond er als een dambord uitziet. Sainte-Foy is zo'n bastide. Veel is ook verdwenen, want na die Honderjarige Oorlog braken de Godsdienstoorlogen uit, die tussen de katholieken en de protestantse hugenoten. De Franse revolutie daarna is ook niet fris geweest. Wat er aan historisch erfgoed nog rest wordt gekoesterd.
Morgen ongeveer 21 kilometers voor de boeg.

  • 10 Juni 2015 - 20:25

    Piet Rosenhart:

    Dag Loek,
    Voor Koos en mij een bekende plek aan de Dordogne! Ik heb daar ook in de oude pastorie overnacht in 2007 en 2013. Heb je Jean-Claude nog ontmoet?
    Over enkele dagen haal je twee vrouwen uit Nederland in. De lopen een paar dagen voor je uit, maar hun afstanden zijn niet zo lang.
    Hartelijke groet en ik hoop voor je dat het met het been wel meevalt.
    Piet Rosenhart

  • 11 Juni 2015 - 16:26

    Marita Proper:

    Hoi Luuk Zondag in de kerk hoorde ik van Koos Pancras over je tocht naar Santiago.Wat enig voor je.Jan en ik hebben gefietst van Haarlem tot La Bohaire in 1996.In 2005 weer begonnen in La Bohaire, maar toen verder lopen.Jij moet daar nog langs komen.Wil je me ook op je maillijst zetten?Bon Camino van Jan en Marita Proper.

  • 12 Juni 2015 - 09:55

    Jos En Dick Korthouwer:

    Hoi Loek, even een aanmoedigings bericht vanuit Nederland. Zet door en we blijven je volgen. Groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 39258

Voorgaande reizen:

07 April 2015 - 15 Augustus 2015

Mijn pelgrimage

Landen bezocht: