Uit de bergen de vlakte in - Reisverslag uit Villamayor de Monjardín, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu Uit de bergen de vlakte in - Reisverslag uit Villamayor de Monjardín, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu

Uit de bergen de vlakte in

Door: Koos

Blijf op de hoogte en volg Loek

29 Juni 2015 | Spanje, Villamayor de Monjardín

Het was warm vandaag 36 graden. Morgen 35 graden met in de middag wat bewolking. Loek vond, dat het wel ging. Er stond af en toe een windje. Je gaat wel over je hele lijf zweten, maar dat is niet erg. Om vier uur kwam hij in Villamayor d M aan. Hij kon niet in die herberg met Nederlandse hospitaleros, maar hij vond een pension met een tweepersoonskamer. Hij kon zich daar douchen. Er was een wasmachine. De bezwete kleren konden daar gewassen. Later op de avond is het al weer droog.
Vanmorgen vertrokken niet al te vroeg. Niet zoals die malloten, die al om halfzes vertrekken. Dat is niet Loeks stijl. Hij ergerde zich in een alberque aan die gehaaste onrustige wandelaars, die zo vroeg al weg willen. Dan ben je al om één uur op je bestemming. Wat móet je dan in die hitte? is zijn vertwijfelde vraag. Ik raadde hem al aan zich te koesteren in koelte van de smalle straatjes van de steden die hij door kwam. Het oosters aandoende Cirauqui, dat op een bergje ligt. Het Toledo van het Noorden Estella. De handelsstad aan de rivier de Egia, waar al vroeg in de historie Fransen zich vestigden met hun winkels voor de langstrekkende pelgrims. De eeuwen door is hier nog Frans gesproken. Het Toledo van het Noorden als bijnaam, omdat de stad vele kerken heeft op uitstekende hoogtes. Toledo heeft ook zo'n golvend oppervlak. Na Estella kwam de beroemde kraan met gratis wijn en met water voor de pelgrims bij het klooster van Irache, maar Loek liet zich verlokken tot een gesprek met een medepelgrim en heeft hier niets van gezien.
Dan lag daar voor hem die imposante berg met vervallen kasteel erop dat lieflijke plaatsje Villamayor de Monjardín met de barokke toren van het romaanse kerkje als blikvanger. Hij gaat nog even naar de religieuze bijeenkomst in die 'Nederlandse' albergue. Daarna weer vroeg erin.
Morgen voor het eerste door 13 km heerlijke eenzaamheid. Alvast wennen aan de meseta verderop. Dan komt het stadje Los Arcos met smalle straatjes en de indrukwekkende kerk van Santa Maria. Van binnen met een gouden retabel, zo'n gebeeldhoud bouwsel boven het altaar, dat hier helemaal met bladgoud is bedekt. Door het halfduister van de kerk fantastisch mooi en indrukwekkend.
Verderop het dorp Torres del Río met een achthoekig kerkje met een schitterende koepel. Vanbinnen met moorse motieven. Wel eerst de sleutel ergens vragen. Voorbij dit plaatsje komt Loeks overnachtingsplek voor morgen Viana. Een stadje op een hoge rots met gezellige straten en pleintjes en een stoere kerk. De zoon van paus Alexander VI Cesare Borgia, kardinaal, prins, soldaat en losbol, ligt hier begraven. De Borgia's waren Spanjaarden. Viana was en is nog een grensplaats. Het is de laatste stad in Navarra. Hierna komt net over de grote rivier de Ebro Logroño, meteen de hoofdstad van de provincie La Rioja.

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015