Na een hele saaie wandeling in Sahagún - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu Na een hele saaie wandeling in Sahagún - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu

Na een hele saaie wandeling in Sahagún

Door: Koos

Blijf op de hoogte en volg Loek

10 Juli 2015 | Spanje, Sahagún

Sms van vanavond:
'Vandaag om 6:30 u al op pad. Het wer was goed. Later kwam de zon, maar er stond een aangenaam briesje. De jas hoefde niet aan.
De eerste 17 km waren saai en gingen langs de snelweg. Bij negen kilometer was er gelukkig een bar voor de koffie.
Het lopen ging goed over deze schaduwloze vlakte. Bij aankomst in Calzadilla de la Cueza ging ik toch verder met de volgende etappe. Ik loop uiteindelijk door naar Sahagún. Toch nog een heel eind. Maar nu kan ik de volgende drie etappes in twee keer doen, zodat ik zondag in León aankom. Hier ga ik me op richten. Dit moet ik absoluurt zien!
Ik zit nu op het plein aan zo'n pelgrimsmenu. Dat smaakt toch weer. Ik zit in een hostel tegenover de gemeenteherberg. Mijn was is daar weer voor € 5 gedaan.
Morgen naar El Burgo en dan verder naar Mansanilla de las Mulas.'

Oh, wat was het saai vandaag. Een lange rechte weg, heel vlak en verder niks. Toen de dorpjes weer opdoken besloot Loek bij Terradillos de Templarios toch maar door te lopen tot Sahagún. Voilá 39 km!
Onderweg wel dorpjes met soms huizen van adobe. Bouwstenen van leem met stro. De dorpen hebben de kleur van de bodem.
Hij was lekker aan het eten op een pleintje van zijn pelgrimsmenu. Gezellig geklets om hem heen. Hij heeft een hostel genomen aan het begin van het stadje. Onderweg heeft hij al een van de kerken gezien in die beroemde mudéjarstijl. De San Lorenzo. Dit is een bijzondere baksteenbouw die je niet terugziet in de middeleeuwse kerkenbouw van de Lage Landen of in Duitsland. De bouwers waren ambachtslieden uit Zuid-Spanje waar ze beïnvloed waren door de stijl van de moskee van Córdoba. Mudéjar komt van het Arabisch mudayyan. Het waren moslims die in de door de christenen veroverde gebieden achterbleven. Metselaars, timmerlieden. Verderop staan in dezelfde stijl nog de San Tirso en buiten de stad La Peregrina.
Sahagun was verder vroeger de grote kloosterstad van Spanje, zoals Cluny in de middeleeuwen in Frankrijk. Het klooster was ook een dochter van die in Cluny. Er rest nu nog slechts een indrukwekkende kloosterpoort, waar Loek morgen onderdoor zal lopen.
Morgen 37 km. Weer over de vlakke saaie meseta naar Mansilla de las Mulas, de vroegere marktplaats voor muildieren. Een gezellig vestingstadje.
Zo komt Loek al heel dichtbij de volgende grote stad: León. Dan nog krap 20 km. Dat wordt dus a.s. zondag León.

  • 11 Juli 2015 - 13:34

    Ad En Narda:

    Dag Loek,

    Wat mooi dat je al zo'n eind op weg bent, Wij zullen je helaas niet ontmoeten in Spanje, op de kamer van de Lage Landen. Ad is momenteel in een revalidatie centrum om te herstellen van een hersen
    infarct. Loek wil je voor ons een kaarsje aansteken in Santiago de Compostella. Buen camino

    Ad en Narda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 39271

Voorgaande reizen:

07 April 2015 - 15 Augustus 2015

Mijn pelgrimage

Landen bezocht: