Voorbij Portomarín - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu Voorbij Portomarín - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu

Voorbij Portomarín

Door: Koos

Blijf op de hoogte en volg Loek

20 Juli 2015 | Spanje, Sarria

Om zeven uur vanavond belde een opgewekte Loek uit Hospital de la Cruz. Hij was net aangekomen daar en zat aan een flinke pot bier. Hij was dorstig. Eigenlijk was dit tijdstip van aankomst erg laat. Hij kon vandaag niet opschieten. Hij vertrok al laat. 7 uur in de morgen. Normaal om 6 uur. Hij kwam schrikbarend veel mensen, vooral jongelui, tegen onderweg. Het leek soms op de Nijmeegse Vierdaagse. Hele groepen. Soms liep hij voor ze uit, soms er achter. Hoewel hij ook wel momenten echt alleen liep. Om kwart voor twaalf passeerde hij bij Brea de 100 km-paal. Nu dus aftellen met twee cijfers.
Het was een hele mooie route. Door bossen, langs weiden, door authentieke Galicische boerenplaatsjes. Hij wandelde ook over zgn. corredoiras. Dit zijn smalle paden van steen met stepstones, want deze paden zijn ook bedding van een beek. Dankzij die hogere stepstones hou je droge voeten.
Loek had toch maar het plan opgevat in Potomarín te overnachten. Maar daar om 16 uur aangekomen, was het een gekkenhuis. Heel veel jongelui en alles vol. Ook de gymzaal, die erbij genomen was om de pelgrims te huisvesten. Dit zag Loek niet zitten. Vijf kilometers in de omtrek ook alles vol. Hij liet bellen naar een overnachtingsplek in Hospital de la Cruz 12 km verder. Daar was nog plaats bij Restaurant Labrador. Die verhuren ook kamers. Per ongeluk had men in zijn overijverigheid ook een taxi voor Loek geregeld. Hij heeft dit onmiddellijk afgewezen. Dit doe je niet als je als pegrim helemaal uit de Lage Landen komt lopen.
Dit betekende na die 24 km achter hem nog eens 12 km extra. 12 km klimmen. Wel 300 m. Daarom kwam hij zo laat op zijn slaaplek. Gelukkig gereserveerd. Vanaf nu tot Santiago zal het moeten (net als in Frankrijk). Maar enkel wegens de drukte. 25 juli, het feest van St.Jacob, is in heel Galicië een soort Koninginnedag.
Loek was ook opgewonden, want hij kreeg vandaag van alledrie zijn vrouwelijke metgezellen sms'jes of whatsappjes. Alexandra vroeg, waar hij zat. Zij zit vlak achter hem in Portomarín. Ook met Lieke kreeg hij weer anschluss. Louise zit met de familie in een hotel bij Melide. 28 km verderop. Louise en Loek hebben vanaf Frankrijk al het plan om samen in Compostela aan te komen. Morgen dus nog even elkaars trajecten en afstanden afstemmen. Dit plan gaat vast lukken.
Ik tel nog drie etappes. Volgens mijn (vertaalde) gids van Paco Nadal nog 81,1 km. Dit zou betekenen donderdag aankomen. Maar Loek wil het nu kalm aan doen. Zeker op de laatste etappe niet meer dan 10 km. Dus het kan nog anders uitpakken.

  • 20 Juli 2015 - 21:12

    Caminofrans:

    OLA Pelegrino Loek,
    Nog slechts een stukkie van zoon 78 km scheid jouw van Santiago do Compestela! Het is zoals je gemerkt hebt erg druk! Vanaf Saria gaan er hordes spanjaarden richting SDC. Ik raadt je ook Finistere en Mucia aan, dat stukkie loop ik telkens na mun Camino, ik kan het inmiddels droomen! Loek, ik wil je danken voor deze reis dat ik " zo" met je mee kon lopen? Ik ga deze volgende jaar zowat gelijk lopen, vannaf mijnthuishaven, Zitterd! Wel zal ik niet de Camino Francis doen, maar de roete del Norte.
    Loek geniet nog maar van de laatste kilometer!
    Gegroet en Buon Caminho,
    Caminofrans

  • 20 Juli 2015 - 22:35

    Ineke:

    Loek, ongelooflijk! Wat ga je snel! En zoals ik lees, zo naar je zin.
    Volgens mij geeft jouw goede zin, jouw de snelheid.
    Ik denk dat de laatste kilometers heftig zullen zijn. Veel mensen op je pad!
    Namasté
    Gé en Ineke

  • 21 Juli 2015 - 09:56

    Harmien En Gabe:

    Hallo Loek,

    Heel veel succes met je laatste kilometers.
    liefs,Gabe en Harmien.

  • 21 Juli 2015 - 22:01

    Johan En Annie:

    Hallo Loek. De laatste loodjes nu, maar ze hoeven niet de zwaarste te zijn. Geniet van de laatste kilometers en laat alles goed op je inwerken. Een prestatie van ongekende hoogte, chapeau!!! Daar is de Nijmegense vierdaagse een peulenschil bij. Wij zijn zondag de 12e opa en oma geworden van een prachtige kleindochter. We gaan van haar genieten! Veel wandelplezier, groeten Johan en Annie

  • 22 Juli 2015 - 09:59

    Andre V V:

    Je bent er .De held is aangekomen.
    Jammer dat ik daar niet ben om je te begroeten.

    Succes en behouden thuiskomst man.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 39272

Voorgaande reizen:

07 April 2015 - 15 Augustus 2015

Mijn pelgrimage

Landen bezocht: