In Galicië! - Reisverslag uit Linares, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu In Galicië! - Reisverslag uit Linares, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu

In Galicië!

Door: Koos Pancras

Blijf op de hoogte en volg Loek

18 Juli 2015 | Spanje, Linares

Niet Liñares (3,2 km verder), zoals hieronder abusievelijk staat, maar O Cebreiro heeft Loek bereikt. De site herkent deze naam niet. Een knappe prestatie. Lieke, de Heerlense regiseuze, stopte eerder. Haar vriend komt en gaat een stuk meelopen. We zijn in Galicië, de regio waar Santiago de hoofdstad van is. Het einde komt dus in zicht. Men maakt zich al zenuwachtig of er wel genoeg plaats is in de stad, als het feest van St.Jacob nadert: 25 juli. In O Cebreiro bleek de albergue van de Xunta (Galicische regering) ook al vol. Loek accepteerde dus maar een duurder onderdak.
Het weer was koeler en regenachtig.
Zijn plan is drie etappes in tweeën te delen, maar dit valt nog tegen, want de herbergen zijn ongunstig verdeeld over de afstanden.
O Cebreiro heeft pallozas. Dit zijn zeer oude ronde stenen huizen met een puntig rieten dak. Ze zijn kemerkend voor de Keltische traditie. Galiciërs spreken een aan het Portugees verwante taal, maar ze kennen Keltische roots. Er zijn muzikale ontmoetingen met groepen uit Bretagne, Wales en Ierland.
Loek wil morgen tot Triacastela wandelen (21 km), maar eigenlijk nog verder. Maar tot de helft van de daarop volgende etappe heb je enkel kleine boerendorpjes met soms een tienda (winkel). Geen overnachting.
Louise wacht hem op in Santiago de 24e.
Hij heeft het voorlopig flink met de bergen te stellen. Na 8,5 km de hoogste pas de Alto do Poio 1333 m. O Cebreiro is 1300m. (Collado Lepoeder in de Pyreneeën was ruim 1400 m). Dan volgt er een reusachtige afdaling naar 655 m in Triacastela. Maar daarna mag hij weer klimmen naar de 905 m. Kortom Galicië is een bergachtig land.
Begrijp me niet verkeerd. Galicië maakt wel deel uit van Spanje. Het is een van de autonome regio's.

  • 19 Juli 2015 - 18:08

    Wim Biallosterski:

    Loek,vandaag genoeg over je gesproken,ik was samen met Wim Brandsma de Camper wegbrengen.Zijn om 8,15 vertrokken en was pas om 16.00 uur thuis,alles liep tegen vandaag.De Camper gaf na een uur rijden rookwolkken onder de motorkap vandaan,na inspectie bleken er twee waterslangkoppelingen te lekken.

    Alles weer gevuld zodat het koelsysteem weer even vooruit kon.Wim toch op de brabantse camping afgeleverd.Het goot van de lucht,toch op de fiets naar de bushalte in ulvenhout.Bus net weg moest zeker 40 min.wachten,enz.

    Maar hopelijk is dit de laatste keer geweest want ze gaan verhuizen naar Portugal.ik denk dat je dat al gehoord hebt.Moest je de grt.doen,bij deze.
    Vraag van jopie wat moet ze tegen de mierenplaag bij jou doen.!!!!!!!!!!Geweldig wat je doet,eind is in zicht,dus dat moet een grote voldoening geven,geniet ervan.Wij zijn zondag bij Peter.


    Oke jongen sterkte voor de laatse loodjes en we horen wel van je.Grt J/W

  • 20 Juli 2015 - 10:38

    Koos Pancras:

    Sorry Wim, dat ik me erin meng. Mierenplaag? Maak gebruik van mierenlokdoosjes. Bij drogist, tuincentra te bekomen.
    Groet,
    Koos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 39234

Voorgaande reizen:

07 April 2015 - 15 Augustus 2015

Mijn pelgrimage

Landen bezocht: