Onderweg door Arzúa - Reisverslag uit Salceda, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu Onderweg door Arzúa - Reisverslag uit Salceda, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu

Onderweg door Arzúa

Door: Koos

Blijf op de hoogte en volg Loek

22 Juli 2015 | Spanje, Salceda

Vanmorgen al door Loek gebeld vlak voor Arzúa (39,5km tot SdC). Ze hadden al 13,6 km gewandeld.
"Ik werd toch halfnegen wakker!..." waren een van de eerste woorden. Blijkbaar had hij veel slaap in te halen.
Ze, hij met Louise, namen even rust bij een albergue. Loek zag onderweg vele bekenden van enkele dagen terug. Hij wordt weer ingehaald. Ook ineens Alexandra. Met haar man. Bijzonder weerzien.
Ze zien wel, hoever ze komen vandaag. Familie haalt ze weer op. Vanavond wordt weer in het gehuurde huis overnacht.
Als ze op vrijdag in de Jacobsstad aankomen, zorgt Loek, dat hij weer in een hostel terecht kan.

Vanavond hoorde ik dat ze tot Salceda (nog 28,5 km) zijn gekomen. Louise zit nog met die knie. Mocht er besloten worden om enkele kilometers over te slaan, dan legt Loek zich hierbij neer. Er is door Loek wel 25,6 km afgelegd.
Het ging weer door bossen en weiden heen. Ook de beruchte eucalyptusbossen. Ze ruiken wel lekker, maar zijn als vreemde boomsoort uit Australië een verstikkende werkelijkheid vooyr Europese planten en dieren. Normaal vindt je er eiken en kastanjes met varens.
Niet onvermeld mag ik laten die typische bouwsels van hout of steen, waar de Galiciërs hun maïs in bewaren: de hórreos. Hoog op stenen muurtjes tegen muizen, met open gleuven tegen de schimmel. Het lijken net grote doodskisten.
Bij deze etappe kruisten ze talloze rivieren die rechstreeks naar het zuiden stromen op weg naar het dal van de Ulla. De route loopt onverbiddelijk naar het westen.
Nog twee etappes dus. Vrijdag een hele korte, want om twaalf uur begint de beroemde mis. Ver voor die tijd moet je er al zitten.

• 23 Juli 2015 - 09:56

Olga En Hans:

Het wordt nu wel heel spannend Loek. Wat een geweldige verslagen allemaal en leuk om iedereen weer te zien.
    Wat de vraag betr. de mierenoverlast betreft: niets helpt, bij ons ook hordes! Daar kan geen mierenlokdoos of wat dan ook tegenop.
    Heel veel succes met de allerlaatste kilometers, je gaat gelijk met de 4 daagse! Ook daar morgen de slotdag.
    Succes en groetjes, Olga en Hans.

• 23 Juli 2015 - 20:07

Mariska:

Hoi Loek

Ongelooflijk dat je er bijna bent, Super gedaan hoor, echt een top prestatie Ook erg leuk dat je heel veel mensen nu weer tegenkomt, en dat je zo'n fijn logeeradres had in een groot huis.
    Van al je belevenissen kun jij straks wel een boek maken. Heel veel succes nog voor de laatste kilometers en nog heel veel genieten natuurlijk.
    Dikke kus Henk en Mariska

• 23 Juli 2015 - 20:43

Marian:

We lezen elke keer je prachtige verslagen en kijken dan op de kaart waar je bent.
    Nu ben je er bijna en we hebben heel veel bewondering voor je dat je toch maar
    hebt gedaan fantastisch hoor.
    Een belevenis die je nooit meer zal vergeten met veel mooie herinneringen en
    al die lieve mensen die je onderweg hebt ontmoet.
    Nog een laatst etappe heel veel succes toegewenst.

Lieve groetjes Pe en Marian

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015