Van Bourges weer terug naar huis en dat is wennen. - Reisverslag uit Heerhugowaard, Nederland van Loek - WaarBenJij.nu Van Bourges weer terug naar huis en dat is wennen. - Reisverslag uit Heerhugowaard, Nederland van Loek - WaarBenJij.nu

Van Bourges weer terug naar huis en dat is wennen.

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Loek

06 September 2015 | Nederland, Heerhugowaard

In vervolg op het reisverslag van 18-08-15 blik ik terug op mijn laatste week.
Dinsdag 18-08: Met de auto zijn wij op weg naar Cognin, nabij Chambéry, 500 km verder in de Alpen. Tegen de avond komen we aan bij Danielle, de vriendin van Louise en haar man Marc. We worden hartelijk ontvangen en zitten korte tijd later alweer in de auto van Marc voor een 1e kennismaking: het grote meer - Le lac de Bourget -. Een geweldige ervaring om hier in de Alpen te zijn. Prachtige vergezichten.
Woensdag 19-08: We gaan opnieuw met de auto de bergen in en komen op het eind van de dag bij een museum waar om 18.00 een heel mooi harp concert gegeven wordt.
Donderdag 20-08: Opnieuw rijden we de bergen in, want met een deel van de familie van Danielle en Marc gaan we picknicken. Op de picknickplaats wordt een tafel uitgezocht en plots lijkt iedereen wel iets meegenomen te hebben en staat er van alles op tafel. Heel gezellig. Al heb ik het met mijn Frans hier ook weer moeilijk. Rond half vier gaan we met nog een stel met de auto naar een naburig dorp waar de president van Frankrijk, François Hollande een toespraak houdt over de veranderingen in het energiebeleid. Een grote aantal ministers w.o. Ségolène Royal, de ex van de president, en nu minister van Ecologie en Energie, zijn ook aanwezig. Er worden met vele handtekeningen afspraken gemaakt met de departementen over meer wind- en zonne-energie en minder kernenergie. Het is heel apart om als Hollandse jongen hier tussen het publiek te staan met heel veel beveiliging uiteraard.
Vrijdag 21-08: Opnieuw rijdt Marc ons door de bergen. Regelmatig stoppen we voor een mooie foto. Indrukwekkend zijn de ruwe rotspartijen afgewisseld met de prachtige bergtoppen. We komen aan bij een bergtop, waar schermvliegen of paragliding wordt beoefend. Van dichtbij zie je nu hoe het afspringen gaat en welke voorzorgsmaatregelen er getroffen worden.
Zaterdag 22-08: Rond 10.00 nemen we afscheid en vertrekken we weer naar Bourges. Op het eind van de dag nemen we een uitgebreide rustpauze in het natuurgebied van de Berry, ten zuiden van Bourges.
Zondag 23-08: na de kerkdienst worden we uitgenodigd voor een borrel en hapje. 's Avonds naar "la lumière bleu" in Bourges: een wandeling tot middernacht door het blauw verlichte oude centrum met speciale effecten op en bij diverse historische gebouwen.
Maandag 24-08: naar het station van Bourges om de treintickets voor de volgende dag te regelen. 's Avonds een uitnodiging bij Jean-Paul en Marie-Therése, van de camper in Santiago de Compostela, om te komen eten. Heel uitgebreid en heel gezellig. In dit kleine gezelschap gaat het wat beter met mijn Frans, maar tevreden ben ik zelf niet.
Dinsdag 25-08: Om 10.00 op weg naar het station in Bourges voor de trein van 10.30. Het afscheid is kort maar innig. Wat kan er toch veel gebeuren in zo'n korte tijd. Ook dit wonderlijke avontuur loopt ten einde. Hoe zal dit verder gaan?
Na ruim 2uur kom ik aan op station Paris-Austerlitz. Met de métro nr. 5 moet ik naar Paris Gare du Nord. Voor het kaartje wordt ik geholpen door een steward en binnen een half uur sta ik op dit station. Zoek de Thalys op en heb nog alle tijd om even rond te kijken. Ik loop naar buiten om de voorkant van dit bekende station te bewonderen.
Rond half drie vertrekt de Thalys richting Amsterdam met stops in Brussel, Antwerpen, Rotterdam en Schiphol. In Amsterdam kan ik net de trein naar Schagen pakken en om 18.44 uur stap ik in Heerhugowaard uit. Koos wacht mij op het station op. Samen lopen we al pratend naar huis. Hier drinken we nog iets en praten gewoon verder.
Wat een belevenissen en indrukken. Wat een ervaring en zo lang weg.
Thuiskomen is dan toch vreemd. Het alleen-zijn was ik totaal ontwend.
De eerste paar dagen voelde ik me leeg en vreemd. Ik kon mijn draai absoluut niet vinden. Zou zo weer weg willen met alleen mijn rugzak. Ik realiseer me nauwelijks dat ik ongeveer 2600 km gelopen heb.
Nu na bijna 2 weken kom ik heel langzaam weer in het NU. maar merk wel dat ik niet alles meer zo belangrijk vind. Is dit de grote winst van mijn camino?

  • 06 September 2015 - 20:15

    Ineke:

    De eerste stappen in het NU heb je gezet.
    De volgende stappen komen vanzelf op je pad.
    Sta er voor open en je zal ze zien.
    Eigenlijk is dat je ervaring in jouw camino.
    Namasté

  • 06 September 2015 - 23:07

    Koos Pancras:

    Wat een belevenissen en dan... ineens in je eigen domein in Heerhugowaard. Kun je daar weer thuis voelen? Het is of alles een droom was. Wat fijn, dat Ineke hierboven met deze woorden komt.
    Heb vertrouwen, Loek. Het komt goed.
    Koos

  • 07 September 2015 - 13:29

    Miek:

    Hoi Loek, wat zal jou dit goed hebben gedaan, zo'n enorme wandeltocht met alle indrukken van dien. Nu afkicken en de tijd nemen om weer rustig terug te komen in de werkelijkheid van alle dag. Dat zal wennen zijn als je zo lang van huis bent geweest. Ik wens je dan ook sterkte, maar vooral nagenieten! Miek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 39244

Voorgaande reizen:

07 April 2015 - 15 Augustus 2015

Mijn pelgrimage

Landen bezocht: