Hontanas - Reisverslag uit Hontanas, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu Hontanas - Reisverslag uit Hontanas, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu

Hontanas

Door: Koos

Blijf op de hoogte en volg Loek

08 Juli 2015 | Spanje, Hontanas

Gisteren is Loek al weer vertrokken uit die mooie stad Burgos. Hij bevond zich er al, maar nu neemt het veel indrukwekkender vormen aan, in de meseta. Het woord 'mesa' betekent 'tafel'. Meseta is een hoogvlakte. Het is eigenlijk een afgesleten oud gebergte van 400 tot 1000 m hoog. Het vormt het centraal, westelijk en noordelijk deel van Spanje. Er zwerven herders met hun schapen rond langs oude schapenwegen. Stenige vlakten gescheiden door valleien met graanvelden. De dorpen nemen de kleur van het land aan. Men zegt over het klimaat in het Spaans: Nueve meses de invierno, tres meses de infierno: negen maanden winter en drie maanden hel.
Voor Loek tot de eerste grote stad León nog 180 km, na León nog 70 km. Dan de bergen. Het landschap is erg leeg, maar je komt toch wel aardige stadjes en kleine gehuchten tegen. Veel jongeren zijn vaak weggetrokken naar andere grote steden in Spanje. Je treft dus veel ouderen aan. Men zegt, dat de mensen sober en ascetisch zijn met een neiging tot visionaire gekte. Denk maar aan Don Quichote of mystici als Jan van het Kruis (Juan de la Cruz) en Theresia van Avila.
Gisteren kwam Loek uiteindelijk aan in Hontanas aan. 30 km van Burgos. Hij heeft dan nog 456 km te gaan naar de Jacobsstad. Ja hier wordt je moe van, als je dit leest.
Maar Loek schreef het volgende:
'Een mooie maar vlakke route met veel graan en geen schaduw meer van bomen. Het weer viel erg mee. Er was wel zon, maar niet fel. Op de vlakke ruimte stond een fikse wind. Lekker.
Enkele mooie foto's gemaakt.
Ik zit in een hostel en heb een eigen kamer met douche en toilet. Gisteren trouwens in Burgos goed geslapen.
Morgen naar Castrojeriz en verder door naar Frómista.'
Dit kreeg ik gisteravond binnen. In Hontanas ontmoette hij weer de gebroeders Ursem. De vrouw van Henk Tonia en zijn zoon met vriendin hadden zich bij hen gevoegd. Dit was voor Loek dan ook weer een moment om wat spullen achter te laten, die de familie meeneemt terug naar Nederland. Folders en de zware gps, die Loek in dit van gele richtingpijlen vergeven land echt niet nodig heeft.

  • 08 Juli 2015 - 20:35

    Inge:

    Hallo Loek,
    Je kent ons niet, maar Henk en Paul Ursem zijn voordat ze aan hun tocht begonnen bij ons om advies langsgeweest. Via hun blog kwamen we op die van jou terecht. Wij lopen zelf nu ook en we zijn nu in Belorado...een paar etappes voor jou. Leuk om je verslagen te lezen en we blijven je volgen. Veel succes en veel wandelplezier gewenst! Groetjes van joop en inge (ingeenjoopopwegnaarsantiago.reislogger.nl)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 39284

Voorgaande reizen:

07 April 2015 - 15 Augustus 2015

Mijn pelgrimage

Landen bezocht: