Van Santiago naar Bourges en toen... - Reisverslag uit Bourges, Frankrijk van Loek - WaarBenJij.nu Van Santiago naar Bourges en toen... - Reisverslag uit Bourges, Frankrijk van Loek - WaarBenJij.nu

Van Santiago naar Bourges en toen...

Door: Koos

Blijf op de hoogte en volg Loek

18 Augustus 2015 | Frankrijk, Bourges

Jullie waren sinds Loeks/Louis' vertrek uit Santiago per trein lang verstoken van nieuws over zijn thuisreis. Zelf vond ik het spannend, hoe het op eigen terrein bij aankomst bij Louise zou aflopen. Bellen of sms'en deed ik niet meer, sinds zijn aankomst in Bourges. Het bleef lang stil. Het werden hele intensieve dagen daar voor hem.
Ik begin nog even vanaf zijn vertrek uit Santiago.

Hier wat flarden verslag.
do 6 aug '15 10:30 u:
'Zit in de trein naar Hendaye van 10:06 u.
Gisteravond bleek dat Louise mijn SMS over de vertraging (nog) niet ontvangen had. Uiteraard snapte ze er niks meer van. Opnieuw SMS gestuurd. Die ontving ze wel... Voor de zekerheid nam ik telefonisch contact op ter bevestiging.
In de trein zit ik op plaats 18 A. In de buurt zit een Nederlander, die ik tijdens mijn Camino ontmoet heb.'

22:41 u
'Ben om 22:15 door een taxi afgeleverd bij het hotel. Morgenochtend wil ik om 8:44 vertrekken. Dus op tijd weer op het station zijn, want ik moet de kaartjes nog regelen.'

vr 7 aug '15 8:41 u MMS
'Na een redelijk goede nacht ben ik met de taxi weer terug op het station van Hendaye. De tickets heb ik gekocht.
De tijden zijn iets aangepast:
Bordeaux-St-Jean vertrek 11:28 een aankomst in St-Pierre-des-Corps (bij Tours) om 14:10 u.
Hier heb ik een sta-plaats!! en is de vertrektijd aangepast van 14:05 naar 15:51. Er is nu op beide overstapstations voldoende tijd.
Ik kom daardoor in Bourges aan om 17:12 i.p.v. 15:45 u.
Ik ben mooi op tijd en kan me even rustig oriënteren.
Ter afsluiting van mijn Camino is dit toch weer een avontuur. Hoe zal het weerzien zijn/voelen? Ik kijk er echt naar uit!
Maar eerst nog een lange dag in de trein. Dit vergt nu de concentratie. Het is ook weer lekker dat ik Frans om me heen hoor. Dat klinkt toch vertrouwder. Ik zit inmiddels in de trein die zo vertrekt.'

12:21
'In Bordeaux-St-Jean was het even spannend om op tijd de TGV te halen. Ik ben gelukkig geholpen door een jongen die me op sleeptouw nam. 13 minuten is dan toch kort. De eerste stop hebben we gehad, dus ik denk dat ik in de goede trein zit!
(...) Het reist wel relaxed maar er is ook onzekerheid en spanning.'
12:41
'Angoulème klopt in ieder geval. En St-Pierre-des-Corps heb ik als stopplaats gehoord. Ook het TGV-nr 8430 klopt. Dus volgens mij zit ik goed. Heb nog steeds twee zitplaatsen. Kan nu even ontspannen onderuit.'
14:32
'Gearriveerd in St-Pierre-des-Corps (bij Tours). Nu wachten op de laatste etappe=15:51 u.'
16:05
'Zit inmiddels weer in de trein voor de laatste etappe.
Reizen met de trein is eigenlijk een relaxte manier om ergens heen te gaan, mits je de tijd neemt.
Ik realiseer me plots dat het vandaag 7 augustus is. Precies na 4 maanden keer ik via Bourges huiswaarts. Wie dit heeft bedacht is geniaal. Toeval bestaat toch niet?'
16:26
'(...) Ik kom om 17:12 al aan. Ben niet eens zenuwachtig. Spannend is het wel.'

za 8 aug '15
11:41
Ik: 'Vas-tu bien?
Koos'
12:28'
Louis: 'Oui, je vais très bien!'
Ik: 'Bravo!'

wo 12 aug '15 11:36 MMS
'Hier gaat het gewoon goed.
De afgelopen dagen kort samengevat:
Vrijdag wachtte Louise me op het perron met fototoestel op. Het weerzien was heel plezierig voor beiden. In de auto naar haar huis in het dorp Moulins-sur-Yèvre ongeveer 10 km van Bourges. Voordat we naar binnen gingen, waarschuwde ze me al, dat haar huis net een bazaar is. Nou, dat was en dat is het ook.
Er was geen tijd om de gevolgen van twee maanden afwezigheid en de inbraak op te ruimen. Het huis was niet schoon, vond ze zelf. Maar dat er overal spullen liggen, vindt ze geen probleem.
Ik kijk er wel van op. Werkelijk overal ligt iets. Dat is haar manier van leven.
We aten en we praatten over onze situatie.
Zaterdag hielp ik mee om eerst de keuken proper te maken, te zuigen, enz. Daarna gingen we boodschappen doen i.v.m. een familiefeestje op zondag.
Zondag vergt de voorbereiding van de maaltijd voor twaalf personen veel tijd.
Kennis gemaakt met een deel van de familie. Het spreken ging moeilijk. Ik sla gewoon dicht bij zoveel mensen. Er wordt zo snel en door elkaar gepraat, dat ik het maar half kan volgen. De dochters willen wel iets meer van mij weten en gebruiken regelmatig de smartphone voor de vertaling. Zo'n app wil ik zelf eigenlijk ook wel.
Maandag opnieuw de voorbereiding van een maaltijd met een vriend en vriendin. Nu ging het praten in het Frans me beter af. Zij praten gewoon rustiger en niet te snel.
Dinsdag mee naar een afspraak in Gien bij een acupuncturist 80 km verder. Daarna ergens eten en een tour door Mont-Canal in Briare.

Vandaag (woensdag) lekker uitgeslapen, foto's van Lourdes op de stick gezet. Straks gaan we naar Bourges.
Eind van de middag is er weer een afspraak bij een goede vriendin. Zo vliegen de dagen voorbij.
We praten ondertussen best veel over onze relatie. Hoe zal het gaan, als ik terug ben in Nederland? Louise wil best een keer naar Nederland komen, maar weet niets van het openbaar vervoer af.
Zo zijn er talloze vragen. De tijd zal ons laten weten, hoe het verder zal gaan.'

Verder is Louis heel druk bezig geweest met foto's van haar over te zetten op een stick voor hemzelf.
Plannen om naar huis te gaan: maandag 24 of dinsdag 25 augustus. Eerst zien, dan geloven.

di 18 aug 11:05 u MMS van Louis:
'Gisteravond lukte het me niet meer om zelf een aanvullend reisverslag te maken van mijn vertrek uit SdC op 6-08 (per trein) met de tussenstop in Bourges, waar ik nu verblijf bij Louise in het dorp Moulins-sur-Yèvre.
Het voelt goed hier te zijn. Vragen over deze relatie hebben we beiden. Hoe het verder gaat, we wachten maar af. Wordt de taal of de afstand een probleem? (...)
We zijn nu op weg naar Chambéry - ongeveer 6-7 uur rijden. (Chambéry ligt in de Alpen 40 km ten noorden van Grenoble. K.) We blijven daar een paar dagen bij een hele goede vriendin van Louise. Vrijdag of zaterdag keren we terug.
Dan nog een paar dagen samen. En dan vertrek ik naar huis...
Dat zal wel even wennen worden. Ik wil er nu nog even niet aan denken!
Louis'

  • 22 Augustus 2015 - 20:00

    Wil Ruiter:

    Hoi Louis, Nog maar enkele dagen en je keert weer huiswaarts.
    Heel hartelijk dank voor je openhartige, boeiende verhalen de afgelopen maanden. We leefden met je mee en hebben er van genoten! We hopen dat je Louise ook eens van de trein kunt afhalen in Heerhugowaard! Heel bijzonder allemaal!
    Voor jou nu eerst: WELKOM TERUG IN HEERHUGOWAARD! Erg jammer, dat we elkaar voorlopig niet zullen ontmoeten bij de yogalessen, want nu gaan wij met vakantie. Dus tot later! Lieve groeten van Wil en groet van Bart.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 39293

Voorgaande reizen:

07 April 2015 - 15 Augustus 2015

Mijn pelgrimage

Landen bezocht: