Een rustdag in Vezelay - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Loek - WaarBenJij.nu Een rustdag in Vezelay - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Loek - WaarBenJij.nu

Een rustdag in Vezelay

Door: Loek

Blijf op de hoogte en volg Loek

14 Mei 2015 | Frankrijk, Vézelay

De rustdag is gebruikt om allerlei zaken in orde te maken. Philippe blijft ook een dag langer omdat hij een verblijf voor het weekend voor vrouw en kinderen moet regelen. ' s Morgens al vroeg op ivm de dienst in de kapel waarbij de pelgrims de pelgrimszegen ontvangen. Een hele specifieke ervaring vond ik het. We sliepen in het pelgrims centrum nabij de basiliek. - Centre Sainte-Madelein-. Hier mag je slechts een nachtje blijven. Alleen als je, zoals wij, lang onderweg bent mag het een nachtje langer.
Aparte zaal voor de mannen en de vrouwen.
Gezamenlijk ontbijten en daarna naar de basiliek, touristenbureau en postkantoor. Ook het nodige weer gewassen.
Voor mij was er slechts een enveloppe met o.a. het nw. routeboekje. Voor de 2e enveloppe moet ik ivm de feestdag en het weekend mogelijk 4 of 5 dagen blijven. Na overleg met andere pelgrims besluit ik die enveloppe bij aankomst maar direct terug te laten sturen. Daarnaast stuur ik naar Koos het overtollige materiaal.
We eten In het centre met alle pelgrims. De mannen zaal is nu vol: 12 mannen! Ieder koopt iets en maakt dat in de keuken klaar. Daarna wordt alles met elkaar gedeeld. Een hele aparte ervaring. In div. talen zit iedereen gezellig te kletsen als een familie. Gezamenlijk afwassen bv. Er is ook een pelgrim - Jan - uit Schagen die Philippe weer kende vanuit Rocroi.
We nemen in de naastgelegen bar nog een pilsje ter afsluiting en melden ons bij de poort.
Op de slaapzaal was het al een gesnurk van jewelste. Een voorproefje wat ik later in de herbergen kan verwachten!


  • 14 Mei 2015 - 21:45

    Koos:

    Oh wat jammer dat die tweede zending er nog niet is. Probeer nog eens vrijdag en zaterdag.
    Mooi wat je meemaakt en hoe je schikt naar het lot.
    Doe weer nieuwe krachten op.
    Koos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 39320

Voorgaande reizen:

07 April 2015 - 15 Augustus 2015

Mijn pelgrimage

Landen bezocht: