Vandaag op weg naar Flavignac - Reisverslag uit Flavignac, Frankrijk van Loek - WaarBenJij.nu Vandaag op weg naar Flavignac - Reisverslag uit Flavignac, Frankrijk van Loek - WaarBenJij.nu

Vandaag op weg naar Flavignac

Door: Koos

Blijf op de hoogte en volg Loek

02 Juni 2015 | Frankrijk, Flavignac

Vandaag gaat Loek 28 km op weg naar Flavignac. Eerst nog grote stukken door Limoges, maar de mooie middeleeuwse straatjes daar maken dit tot een lust voor het oog in de vroege morgen. Na ongeveer 12 km komt hij in Aixe-sur-Vienne aan. Eerst een stuk langs deze rivier de Vienne. Dan erover. In deze stad is een enorme mariaverering. Onderweg kom je heel veel nissen in de muren tegen met madonna's. Dan de laatste keer de Vienne over. Na deze laatste zijrivier van de Loire gaat het nu op weg naar de zijrivieren van de Garonne/Gironde.
Na de drukte van de stad de afgelopen dagen moet het een verademing zijn hier te mogen wandelen in een groener wordend platteland rijk aan vee met lieflijke dorpjes met vaak romaanse kerkjes.
Flamignac, een plaatsje met nog een gallische naam, heeft een kerkje waar in de loop der eeuwen veel aan is veranderd. De mannen hebben hier gereserveerd, maar maken zich zorgen over de komende dagen. Er zullen meer pelgrims op hun pad komen en ze schatten het aantal pelgrimsplaatsen laag in.
Toevoeging vanavond:
Doordat de jongens uit Heiloo met de trein een stuk gingen, kwam Loek later aan in Flavignac. Zij eerder. Hij liep lange stukken alleen. Dit heeft hij heel fijn gevonden. Onderweg kwam hij een andere pelgrim tegen: een vrouw uit Bourges. Zij bleken beiden veel gemeen te hebben. Beiden pas geleden hun partner verloren door de dood. Op haar vraag aan hem, waarom hij deze tocht is begonnen, kwam hij op een tekst uit 'Het geheim van de schelp'. Een dwarsliggerboekje met mooie teksten, een uitgave van het Genootschap. Dit is die tekst:
Wat is pelgrimeren anders
dan wandelen met je ziel,
kijken met je innerlijk oog,
luisteren met je hart;
en zo het geheim van het leven op het spoor komen?
Jeroen Gooskens
Ga dit maar eens vertalen in het Frans met een klein woordenboekje op zak. Toch sprak dit deze vrouw aan. Het was een heel bijzondere ontmoeting.
Onze drie Noord-Hollanders zitten in een soort hut, petit chalet, op een camping. Morgen gaan ze naar het dorp met een wel heel toepasselijke naam La Coquille. 'De schelp' in het Frans.
De volgende daghaltes zijn: Thiviers, Sorges, en op zaterdag Périgueux. Voor deze laatste neemt hij weer twee dagen. Een schitterend mooie stad.

  • 03 Juni 2015 - 19:39

    Gerritjan:

    Beste Loek,
    Hartelijk dank voor de groeten die ik via Mieneke ontving! Leuk om via je blog je wandelbelevenissen te kunnen volgen. Een deel van het gebied ken ik van (heel)vroeger: kampeervakanties. Maar wandelend zie je veel meer, dat lees ik wel.
    Ik heb veel bewondering voor je wandelavontuur! Dat doe ik je niet na.
    Heel veel wandelplezier en mooie momenten onderweg, alleen en met andere pelgrims, toegewenst.
    Alle goeds en hartelijke groet,
    Gerritjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 39344

Voorgaande reizen:

07 April 2015 - 15 Augustus 2015

Mijn pelgrimage

Landen bezocht: