Eén dag voor Saint-Jean-Pied-de-Port - Reisverslag uit Ostabat-Asme, Frankrijk van Loek - WaarBenJij.nu Eén dag voor Saint-Jean-Pied-de-Port - Reisverslag uit Ostabat-Asme, Frankrijk van Loek - WaarBenJij.nu

Eén dag voor Saint-Jean-Pied-de-Port

Door: Koos

Blijf op de hoogte en volg Loek

21 Juni 2015 | Frankrijk, Ostabat-Asme

Vanmiddag tegen vieren enthousiaste beschrijvingen van het lieflijke Pyreneeënlandschap voorbij Saint-Palais. Loek had net de Stèle de Gibraltar, het monument dat verwijst naar het samenkomen van drie van de vier historische pelgrimswegen door Frankrijk van Le Puy, van Vézelay en van Tours, gepasseerd. Dit landschap is het zoete afscheid van de lange weg door Frankrijk.
De afgelopen dagen ging hij door de Béarn de oversteek van de twee rivieren, die hier gaves heten: de Gave de Pau bij Orthez, de Gave d'Oloron bij Sauveterre-de-Béarn. Bij beide rivieren een middeleeuwse brug met een toren middenop. Soms rottig geslapen in een refuge, dan weer heerlijk in een clarissenklooster op eigen kamer. Telkens mij jaloers makend 's avonds bij het eten buiten bij aangename temperaturen.
Zijn lief Louise uit Bourge is al voorbij Saint-Jean ergens voor Pamplona. Hij heeft de moed al opgegeven, dat ze nog is in te halen. Philippe, die andere maat, wandelt langs de duizelingwekkende diepliggende Lot al voorbij Conque en Rocamadour. Hem zal hij in Saint-Jean ook zeker niet ontmoeten. Wellicht onderweg of anders in... Santiago. Verder zijn daar nog de twee Nederlandse vrouwen onlangs gepasseerd: Aafke en Elisabeth. Wel ingehaald maar zeker met die dag speling nog wel terug te zien in Saint-Jean.
Vanavond de overnachting in Ostabat-Asme. Twee namen, want ze zijn in Baskenland. Een Franse naam en een Baskische naam voor dit kleine boerendorp. In de 14e eeuw telde het dorp wel twee gastenhuizen en een twintigtal herbergen. Nu enkel een gîte d'étape en een chambre d'hôtes. Bij een van de twee worden er 's avonds ook pelgrimsliederen gezongen. Het dorp zelf telt vele grote baskische boerenhoeven. Wit gepleisterd, donkerrode kozijnen, brede rode uitstekende daken. Ze liggen prachtig in het landschap.

• 21 Juni 2015 - 17:58

Dag Loek:

De pyreneeen over en..... dan Spanje in. Een hele moie Spanse camino toegewenst !!

Ad en Narda

• 22 Juni 2015 - 09:54

Piet Rosenhart:

Dag Loek,
    Leuk dat je in Ostabat in dezelfde herberg hebt gezeten als in in2013. Toen ook al genoten van de accomodatie en het zingen van de eigenaar! Nog maar één dag naar st. Jean!
    Hartelijke groet,
    Piet Rosenhart

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015