Navarrete in La Rioja - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu Navarrete in La Rioja - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu

Navarrete in La Rioja

Door: Koos

Blijf op de hoogte en volg Loek

01 Juli 2015 | Spanje, Navarrete

Vanavond tegen halfacht spreek ik Loek in Navarrete. Nogal gehaast, want hij wil nog eten en nog enkele mensen bellen. Hij is sinds gisteren weer samen met Henk en Paul. Die vinden dit wel weer leuk, maar Loek wil wel vrij zijn om zijn eigen afstanden te vinden en zijn eigen belangstelling te kunnen volgen. De spirituele bijeenkomst in die Nederlandse albergue van Villamayor de Monjardín van eergisteravond gaf hem veel voldoening. Hij is onderweg in Frankrijk zijn muziek kwijt geraakt. Daar kwam deze meditatieve muziek weer in zijn herinnering. Er was ook ruimte voor zijn rouw om Sjoukje. Hij merkt dat hij een afkeer van de sportieve drive van anderen en zichzelf bij deze camino kreeg. Hij wil zijn eigen haast om telkens 30 tot 35 km af te leggen per dag terugdringen, want hij realiseert zich, dat je dan niet aan kijken toekomt. Hij beleeft ook bijzondere ontmoetingen met medepelgrims, als hij vrij zijn weg kan gaan.
Gistermiddag voegde hij zich in Viana bij zijn maten Henk en Paul uit Heiloo. Er liep nu ook een Wim uit Hoofddorp mee. Zij hadden op verzoek van Loek een overnachtingsplek geregeld. Een kleine kamer met zijn allen. Het was heel warm. Loek is zelfs buiten op een tretcher gaan liggen om wat verkoeling te krijgen. Later weer binnen, toen het koel werd. Een onrustige nacht dus.
Vanuit Viana is het maar 10 km naar de grote stad Logroño. Hiervoor moet je een statige brug over de Ebro over el Puente de Piedra. De route leidt door de Calle Rua Vieja (Oude Straat) langs de Iglesia Santiago el Real met boven aan de buitenkant een duidelijk beeldhouwwerk van Jacobus de Morendoder, Santiago Matamoros. Onze heilige zit op een paard en zwaait met een zwaard. Op de grond liggen de afgehouwen hoofden van de moren. Zoek op internet de Slag bij Clavijo en je begrijpt dit.
Door de stadspoort ben je ook zo de oude stad weer uit. Er is eigenlijk nog veel meer te beleven in deze hoofdstad van La Rioja. Dan volgt een lange drukke winkelstraat en nog wat wijken, voordat je via parken en een stuwmeer deze stad eindelijk achter je hebt liggen. Voor en na deze stad heel veel wijngaarden en bodega's. Tja, een van de beste wijnen van Spanje: rioja. 12 km verder ligt Navarrete. Een alberque met flink wat verdiepingen, maar daar zie ik Loek niet zo gauw de nacht doorbrengen. Hij heeft voor zichzelf weer een tweepersoonskamer gearrangeerd. Hopelijk krijgt hij nu zijn hoognodige rust.
Ik schat dat hij rond het weekend de grote historische stad Burgos zal halen. Maar eerst gaat het morgen slechts 18 km naar Nájera. De oude hoofdstad van het middeleeuwse Navarra. Over de rivier de Yalde een stadje met als achtergrond een machtige rode rotspartij. In het plaatsje is de kerk en het klooster van Santa María la Real een must. Er is daar heel veel moois te zien, o.a. het pantheon van de koningen en koninginnen van Navarra. Ontstaan van dit moois is de vondst van een koning in een grot van een patrijs en een valk naast het beeld van Maria. Het verhaal is natuurlijk veel mooier dan deze ene zin.
Hopelijk barst vanavond het onweer daar los en komt er iets van de beloofde afkoeling morgen.
Op mijn vraag, waarom hij zelf niet aan schrijven toekomt, zegt hij, dat hij door de warmte en zijn drive om grote afstanden af te leggen hier niet aan toekomt. Hij overpeinst deze situatie wel en wil hier wat aan veranderen, zoals ik boven al schreef. Vroeg op en vroeg erin. De dag is snel gevuld voor onze pelgrim.

  • 01 Juli 2015 - 22:32

    Marita Proper:

    Hoi Loek. Ga wel je eigen weg hoor want je voelt inmiddels al dat "de weg " belangrijker is dan het aankomen.En ik weet het ook uit eigen ervaring.Het is moeilijk uit een gezellige groep stappen , maar niet toekomen aan je eigen verlangen is erger op den duur.Bon Camino Marita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 39285

Voorgaande reizen:

07 April 2015 - 15 Augustus 2015

Mijn pelgrimage

Landen bezocht: