Van La Rioja naar Castilië - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu Van La Rioja naar Castilië - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu

Van La Rioja naar Castilië

Door: Koos

Blijf op de hoogte en volg Loek

04 Juli 2015 | Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Dit is een transcriptie van het sms-bericht van gisteren.

'Ik zit in de bar van een hotel met wifi. Ik ben een beetje moe.
Het ging vandaag als volgt.
Ik was vroeg op: 6 uur. Het is dan nog niet echt licht!
Nog snel een ontbijtje.
Het was een mooie route over onverharde brede paden. Ik kwam rond halftien in Santo Domingo aan. Henk en Paul Ursem heb ik niet gezien.
Het toeristenbureau ging om 10 uur open. Ik wilde met de bus terug naar Nájera. Met hun informatie ging ik naar het busstation. Aangekomen in Nájera bezocht ik het klooster Santa María. Dit was heel interessant.
Na ruim een uur ging ik weer terug naar het busstation. Ik ging eerst wat eten en miste daardoor de bus, blijkt later. Ik besloot dan maar een taxi te nemen. Rond 15:00 uur kwam ik weer in Santo Domingo aan. Ik besloot meteen de herberg te regelen. Daarna ging ik naar de kathedraal van Santo Domingo. Heel indrukwekkend. Hierna ging ik douchen en kleren wassen.
Het werd zo een drukke dag, maar ik ben voldaan. Van Paul en Henk verder niks meer gehoord. Voorlopig laat ik dat ook zo.
Ik moet nu mijn eigen weg weer terugvinden. Ik kom wel diverse pelgrims van eerder weer tegen.
De route van morgen even doornemen en dan naar bed.
Morgen eens kijken of ik in staat ben om zelf een verslagje te maken.
Buenas noches,
Loek.'

Vandaag gaat het van Santo Domingo de la Calzada naar (vermoedelijk) Belorado. Een pad dat evenwijdig loopt aan de N120, de grote weg naar Burgos, die Loek al een hele tijd volgt. Soms moet je die drukke weg oversteken. Maar het gaat wel weer door bescheiden dorpjes heen met voorzieningen. Altijd met de naam Calle Mayor, d.i. Hoofdstraat. Vandaag passeert hij een grens tussen twee autonome regio's. Van La Rioja naar Castilië en León (provincie Burgos). Castilië is de grootste regio van Spanje. Het hartland van Spanje, want castiliaans is de dominante taal geworden in Spanje. Na de 16e eeuw ook in Midden- en Zuid-Amerika. Zodoende na het Mandarijnchinees de tweede wereldtaal. Snap je nu, waarom Spanjaarden gewoon hun eigen taal bezigen. Geen Engels.
Door deze grote regio zal Loek de eindeloze, eenzame meseta ervaren. Een hoogvlakte ongeveer 800 m hoog met hier en daar een berg of gebergte.

  • 04 Juli 2015 - 16:15

    Mariska:

    Hoi Loek

  • 04 Juli 2015 - 16:21

    Mariska:

    Het is leuk om je verslagen te lezen, ook leuk dat je zelf weer een keer schrijft. Je gaat echt heel goed, want je schiet al aardig op.wat een indrukken allemaal. Het is ook fijn dat Koos zulke mooie stukjes schrijft, daar kan je straks wel een boek van laten maken. Ook geloof ik dat het wel weer eens lekker is om alleen telopen en jeveigen gang te gaan. Loek heel veel succes voor het laatste stuk
    . Heel veel pleziet en geniet ervan.

    Groetjes Henk en Mariska

  • 03 April 2016 - 17:18

    Therese Akerboom:

    Hallo Loek.

    Zojuist komt jouw blog in beeld. Leuk. hoe is het met jou? Het hoe gaat het met the big brothers Henk en `paul. Ik heb wat foto's die ik ze wil mailen, maar ik hebben idee wat hun emailadres is. Kun jij me helpen. Helaas heb ik jou niet vereeuwigd. zullen we een keer een reünie houden. Ik heb drie albums en natuurlijk de vele verhalen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
    We all made it!

    Hartelijke groet, Thérèse Akerboom.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 39282

Voorgaande reizen:

07 April 2015 - 15 Augustus 2015

Mijn pelgrimage

Landen bezocht: