Crozant - Reisverslag uit Crozant, Frankrijk van Loek - WaarBenJij.nu Crozant - Reisverslag uit Crozant, Frankrijk van Loek - WaarBenJij.nu

Crozant

Door: Koos

Blijf op de hoogte en volg Loek

26 Mei 2015 | Frankrijk, Crozant

Vandaag kwam Loek met zijn Noord-Hollandse maten Paul en Henk in Crozant. Veel klimmen en dalen. Een prachtige route. In Crozant geen wifi en binnen in de gîte zelfs slecht telefoonontvangst. Dit lukte buiten beter. Wel restaurantjes, waar je kunt eten en drinken. Maar Loek liep al zo lang met een pak macaroni in zijn rugzak, dat er gekozen werd voor een zelfgemaakte maaltijd. Er is ook een klein levensmiddelenwinkeltje, waar een stuk worst en een fles wijn te krijgen is. Hier in Crozant gaan ze morgen de Creuze verlaten. Maar ze zetten vandaag wel voet op gebied dat de Creuze heet. De rivier de Creuze was grensgebied in de middeleeuwen tussen Berry, dat onder de Franse koningen viel en Aquitaine, dat onder de Engelse jurisdictie viel. Tijdens de 100-Jarige Oorlog dus ook frontgebied tussen die twee tegenstanders. Daarom zie je hier nu nog veel vervallen kastelen en oude vestingstadjes. Het dal van de Creuze is om een andere reden zeer belangwekkend. Het vormt de taalgrens tussen Frans in het noorden en Occitaans in het zuiden.
Morgen gaan ze langs de feeërieke zijrivier de Sédelle richting La Souterraine. Van het ruige gebied, waar ze de afgelopen dagen door trokken wordt het ietsje glooiender. Met bossen en stukken grasland met limousins, de koeien van deze regio de Limousin (naar de grote stad verderop Limoge). In Limoge hopen ze zondag aan te komen. Daar blijft Loek twee dagen. O.a. om zijn wandelschoen te laten repareren, want de zool begint los te laten.
Morgen dus La Souterrain als bestemming.

  • 27 Mei 2015 - 16:20

    Ineke En Wil:

    Vanuit Ruurlo, waar wij verblijven in een boerderij op het platteland, samen met onze vriendjes Gé en Bart, volgen wij jou ook op de voet. Wij genieten van jouw verslagen en zien en voelen dat jij heel goed bezig bent. Veel wandelplezier van Wil, Bart, Gé en Ineke

  • 27 Mei 2015 - 22:33

    Marianne Piek:

    Wat ga je ontzettend snel. Chateauroux is wel 800 km van Heerhugowaard. Verbaast me niets
    dat je zool heeft losgelaten.
    Wens je nog een voorspoedige tocht en volg je op de site. Rustige dagen in Limoges.
    Groetjes en succes

    marianne Piek

  • 28 Mei 2015 - 11:38

    Olga En Hans:

    Hoi, net de hele maand mei "bijgelezen"ivm onze vakantie! Geweldig en het ziet er allemaal zo mooi uit. Wat leuk trouwens om je te spreken toen wij jl. di avond net een half uur thuis waren!
    Ik hoop dat je slaagt betr. je schoenen, geniet van Limoges en een goede voortzetting!
    Olga en Hans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 39350

Voorgaande reizen:

07 April 2015 - 15 Augustus 2015

Mijn pelgrimage

Landen bezocht: