Cabo Fisterra - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu Cabo Fisterra - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu

Cabo Fisterra

Door: Koos

Blijf op de hoogte en volg Loek

29 Juli 2015 | Spanje, Fisterra

Let op allemaal. Er zijn heel veel nieuwe foto's bij de vorige verhalen gezet. Loek stuurde me heel wat op en ik heb wat achterstallig onderhoud aan de site bijgewerkt. Blader dus nog eens terug.

Vandaag komt Loek dus aan met zijn Louise bij het uiteindelijk punt de paal met 0 km erop bij de Kaap Finisterre in de Atlantische Oceaan. Een belangwekkend punt op een van de schiereilanden van de Costa del Muerte van Galicië.
16 km maar vanaf Cee. De Camino Finisterre loopt vandaag hoog over de kliffen en langs diepe baaien naar de kaap, het Romeinse einde van de wereld. Onderweg valt er weer veel te genieten van de schitterende vergezichten over de grillige kustlijn.
Er volgt nog meer vandaag, want we krijgen elkaar vast nog aan de telefoon.

E-mailbericht van Loek:
'Op deze speciale dag gingen wij op weg naar Finisterre. Regelmatig dacht ik aan de situatie van 2 jaar geleden. Treurig was ik niet. Wel verwonderd hoe het een en ander kan verlopen in zo'n korte tijd. Na een mooie route met in het begin een druilerige regen. Lang van te voren zie je beneden het water al. Prachtige vergezichten.
We hebben lekker rustig doorgelopen en kwamen in de middag in het centrum aan. Daarna is het toch nog 3.5 km naar het 0.00 km punt. Dat valt dan altijd tegen, maar ook dat hebben we gedaan. Daar uiteraard de foto's gemaakt. Terug hoefde ik de 3.5 km niet te lopen want Rozette stond daar al op ons te wachten met de auto.
Daarna het hotel opgezocht en naar een restaurant. Hierna verzamelen van de te wassen kleren en naar de gemeentelijke herberg om de extra Compostela op te halen met de datum 29-07-2015 .
Berust alles dan op toeval?.
Een speciale dag toch maar geen treurige. De mooie momenten nu hebben gelukkig de overhand.'

Tegen tienen vanavond Loek gebeld. Hij zat in het hotel-restaurant en ging even naar buiten. Ze zitten vlakbij de haven van het plaatsje. Veel gezellige visrestaurantjes. Hij heeft vandaag dan ook voor het eerst concha de Santiago gegeten, dus jacobsschelp. Heerlijk was dit.
Ik wacht op zijn sms'je, maar die komt maar niet. Kan, want ik zit nog steeds met een kwakkelde gsm.
Halftien pas vertrokken, rond tweeën aangekomen. Aanvankelijk weer motregen, tenslotte opklaringen. De komende dagen wordt het zonniger.
De route volgde de fjord/ría, ook langs mooie strandjes. Aangekomen bij Fisterra valt het dan nog tegen, dat het tot de kaap nog 3 km is. Gelukkig werden ze vandaag bij de vuurtoren met de wagen van Rozetta opgehaald.
Morgen maar 13 km te wandelen tot het dorpje Lires. Omhoog en omlaag door bossen, veel pijnbomen, en struiken met af en toe uitzicht op de ruige kust van de Costa do Morte (vele schepen vonden hier hun einde), soms diepe inhammen. Het blijft een prachtige landelijke route met ook hele mooie bloemen. Zie deze site:
http://pelgrim-helmut.nl/Pages/Main/html/Camino_Fisterra/290612.html
Waarom deze richting uit? Muxía is zelf een onooglijk plaatsje, maar even buiten bij de zee is daar El Sanctuario de la Virgen de la Barca (Spaans - Het Heiligdom van de Maagd van de Boot). Morgen hierover meer. Maria zou Jacobus hier hebben aangesproken en getroost, omdat die Spanjaarden bij zijn eerste prediking zich maar niet lieten dopen, zodat hij teleurgesteld terugging met de boot naar Jeruzalem.
Onze Loek is allerminst teleurgesteld nu hij met aardige vriendin, opgedoken tijdens de Camino, zo recreatief mag wandelen hier. Ze maken al plannen om elkaar in Bourges en Heerhugowaard op te komen zoeken. Tijdens de thuisreis gaat Loek zeker via Bourges.

  • 29 Juli 2015 - 14:11

    Piet Rosenhart:

    Dag Loek,
    Gefeliciteerd met het halen van het eindpunt in Fisterra.
    Geniet van het verbranden van de schoenen en vuile onderbroeken en ga lekker aan de vis!
    Hartelijke groet,
    Piet Rosenhart
    P.S. Wellicht kom je mijn jongste zoon met vrouw en drie dochters nog tegen, want die zitten daar ook in de buurt!

  • 29 Juli 2015 - 18:08

    Wil Ruiter:

    Hoi Loek. Van harte gefeliciteerd met het behalen van het echte eindpunt! Een klein beetje "het einde van de wereld". Het is wel bijzonder op deze gedenkwaardige dag, waarop Sjoukje vast met je meegewandeld is!
    Geniet van de talrijke bijzondere momenten. Het is nog lang geen 15 augustus!
    Hartelijk dank dat we zo mochten genieten van alle verslagen en indirect een beetje mee konden lopen.
    Lieve groet van Wil.

  • 29 Juli 2015 - 19:29

    Tiny Bruijn:

    Hallo Loek,

    Van harte gefeliciteerd met het behalen van het eindpunt van de wandeltocht.
    Wat zal je veel gezien en mee hebben gemaakt.
    Groetjes Mart en Tiny Bruijn



  • 29 Juli 2015 - 20:12

    Peregrinofrans:

    Hola Peregrino Loek,
    Wat een prestatie! CHAPEAU
    Ik heb genoten, als " meeloper" op jouw prachtig pad! Waarvoor mijn dank, ik zal je verhalen over jouw Camino missen!
    Buen Camino,

  • 29 Juli 2015 - 20:12

    Peregrinofrans:

    Hola Peregrino Loek,
    Wat een prestatie! CHAPEAU
    Ik heb genoten, als " meeloper" op jouw prachtig pad! Waarvoor mijn dank, ik zal je verhalen over jouw Camino missen!
    Buen Camino,

  • 30 Juli 2015 - 17:16

    Veerle En Bart:

    Dag Loek,

    Proficiat, je hebt het eindpunt van je wandeltocht bereikt!
    Je overnachtte bij ons op 12 april, toen had je nog een grote tocht voor de boeg... Maar je bent er geraakt, da's leuk om te lezen.

    Warme groeten,
    Veerle en Bart.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 39302

Voorgaande reizen:

07 April 2015 - 15 Augustus 2015

Mijn pelgrimage

Landen bezocht: