Halverwege Muxía - Reisverslag uit Lires, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu Halverwege Muxía - Reisverslag uit Lires, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu

Halverwege Muxía

Door: Koos

Blijf op de hoogte en volg Loek

30 Juli 2015 | Spanje, Lires

Ze zijn nu halverwege de route van Fisterra naar Muxía in Sante Estevo de Lires, kortweg Lires.

Eerst een levensteken van hemzelf. Een sms van vanmiddag:
'We zijn op weg voor de eerste etappe op weg naar Muxía.
Beiden voelen we het einde van de Camino.
Het is een prachtige route en het is er heerlijk rustig.
Er is zon en wind, maar we genieten er wel van.
Nog een paar kilometers.'

Gister hebben ze nu ook het certificaat, een Finisterrana, uitgereikt gekregen, als bewijs dat ze de plaats hebben bezocht. Dit document heeft als blikvanger de miraculeuze Christus (een aangespoeld wonderbeeld) en de rode, ondergaande zon. In de onderste rand prijkt een heel bescheiden schelpje van Santiago. Het voelde voor Loek op de tweede verjaardag van de sterfdag van Sjoukje als een triomf.
De route van 13 km van vandaag was bijzonder mooi. Zie nog eens de site van pelgrim Helmut, die ik jullie gisteren voorzette.
Morgen de 16 km naar Muxía. De laatste van Loek/Louis en Louise samen. Muxía, afgeleid van het Galicische terras monxis, het gebied van de monniken. Sint Jacob, verjaagd uit Padrón was gevlucht naar Muxía. Hij zat droef te moede bij de kust, toen hij ineens een stenen boot met een groot stenen zeil zag naderen. Aan boord bevond zich Maria, die helemaal uit Jeruzalem kwam varen. Zij kwam Jacobus bemoedigen en verzocht hem zijn arbeid in Spanje niet op te geven. Na dit bezoek werd zij door engelen terug naar huis gebracht. Haar boot, la barca, ligt nog steeds op het strand achter en is nu nog te zien. Hij bestaat uit twee grote stenen. De eerste steen, het zeil van de boot, is een uitgehold blok graniet waar men onderdoor kan kruipen. Vele mensen doen dit om van reuma genezen te worden. De andere steen die kan bewegen is de boot zelf. Er staan nog meer bijzondere stenen. Men neemt aan dat dit een oud Keltisch monument is, waarvan er nog meer zijn over de Britse eilanden en Galicië. Er is een lief kerkje bij deze plek gebouwd. Het heiligdom van Nuestra Señora de la barca - Onze-Lieve-Vrouw van de boot. Men komt er ook om het miraculeuze Mariabeeld te zien en te vereren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 39294

Voorgaande reizen:

07 April 2015 - 15 Augustus 2015

Mijn pelgrimage

Landen bezocht: