De stad uit onderweg naar Fisterra - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu De stad uit onderweg naar Fisterra - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Loek - WaarBenJij.nu

De stad uit onderweg naar Fisterra

Door: Koos Pancras

Blijf op de hoogte en volg Loek

26 Juli 2015 | Spanje, Negreira

Het was een paar dagen stil rond, wat eigenlijk een hoogtepunt had moeten zijn.
Vanaf 23 juli, de dag voordat Loek met Louise en aanhang aankwam in Santiago de Compostela, heb ik geen contact met hem gehad. Enkel wat sms-berichtjes met wat warrige indrukken over drukte van pelgrims daar, maar ook van het gedoe met het ophalen van de compostela voor hem, Louise en 'de kinderen'. De compostela is het document, dat je als bewijs kunt laten zien, dat je de laatste 100 km van het pad hebt afgelegd. De tekst is in het latijn en kun je thuis bij het Genootschap in Utrecht laten vertalen. Zij zetten je naam dan in de volgende editie van de Jacobsstaf, het periodiek van het Genootschap. Ik neem aan, dat 'de kinderen' de kleinkinderen van Louise zijn, die ook een stuk meeliepen. In de sms'jes stond niets over indrukken van de stad. Ze bezochten de mis, maar er waren geen zitplaatsen meer. Tegen het einde van de dag aten ze buiten Santiago en gingen weer slapen in het huis 50 km terug bij Melide, waar hij nu al dagen bivakkeerde met de familie van Louise. Later deden ze pogingen om kamers te vinden in Santiago. Tevergeefs. Ze moesten noodgedwongen kamperen in een camper op de camping ten noorden van de stad.

Zelf zat ik intussen met het probleem van het mankement van een pc, waarna mijn reparateur met een nieuwe aan kwam zetten, die ik nog moet leren kennen. Even foto's erop zetten wordt weer zoeken.
Ik deed nog een poging te bellen, maar dit leverde niets op.
Deze zondagmorgen blijkt ook mijn smartphone het te hebben opgegeven. Start niet meer op. Heel vervelend voor de sms'jes van Loek. Verder had ik mijn eigen bezigheden.
Eigenlijk ervoer ik dit ook als een anticlimax, waar ik verder geen energie meer in wilde steken. Ik vrees, dat het niet erg aangenaam is om vlak rond het Sint Jacobsfeest 25 juli hier te zijn. Veel, veel te druk.

Rond vijven vanmiddag gebeld. Loek is met Louise en zus Rozetta vertrokken uit Santiago. Ze zijn nu in Negreira 20 tot 30 km ten westen van Santiago. Ze zijn met de auto daar afgezet. Loek wil later dit overgeslagen stuk nog lopen. Morgen vertrekken ze voor de drie tot vier dagentrips naar Fisterra. Je hebt daar een kaap in de Atlantische Oceaan, waarvan de Romeinen dachten, dat dit het einde van de wereld (finis terra) was. De Spaanse naam is Cabo Finisterre, de Galicische naam, die ik liever gebruik, is Cabo Fisterra. Het vissersplaatsje, dat aan de landzijde licht aan een baai heet Fisterra. Het is de gewoonte van de pelgrims daar hun schoenen te verbranden. Ten teken, dat ze na deze pelgrimage een nieuw leven willen beginnen. Geen idee of Loek dit ook doet. In ieder geval is dit de voleinding van de hele camino. Er staat zelfs een paal met 0 km erop geschreven. Hierna gaat de tocht nog door naar Muxía, waar een Mariakapel is, ook verbonden met de jacobslegende.
Intussen heb ik van Loek vernomen, dat hij bij het overhandigen van zijn compostela veel complimenten en bewondering kreeg op het pelgrimskantoor. Hij kreeg nog een extra document vanwege de zeer lange aanlooproute die hij afgelegd heeft.
Overigens is Loek vast van plan op een later moment Santiago in zijn eentje nog een paar dagen te willen ondergaan.

  • 26 Juli 2015 - 18:31

    Fenny Kattouw:

    Beste Loek,
    Gefeliciteerd met het volbrengen van de lange tocht! Ooit was ik in Santiago de C. Op 25 juli en weet wat voor gekkenhuis het daar dan is.
    Geniet van de etappes die je nu nog wilt afleggen en vooral van alle ervaringen die je hebt opgedaan en van de fijne mensen die je onderweg bent tegengekomen.
    Het zal even wennen zijn om het 'normale' leventje weer op te pakken.
    Zoals men tegenwoordig zegt: respect!!
    Hartelijke groet,
    Fenny Kattouw

  • 26 Juli 2015 - 18:53

    Annelies En Nel:

    Beste Loek,
    Van harte gefeliciteerd met het volbrengen van deze tocht! GEWELDIG!
    We lazen graag de verslagen via Koos en kregen zo ook jouw ervaringen mee.
    De aankomst in de drukte misschien wel een anti climax, maar dat vanuit zoveel richtingen dit het einddoel is, geeft wel een bijzonder pelgrimsgevoel. Hopelijk kun je ook van de sfeer van Santiago genieten,kerken, kloosters, pleinen.
    Geen haast maken om terug te komen, hoor, ook even nagenieten van zoveel km lopen.
    Ben je voldaan over alles en heel leuk om straks alles weer terug te lezen!!
    Veel liefs van
    Nel en Annelies

  • 26 Juli 2015 - 19:34

    Wim Biallosterski:

    Loek,

    Proficiat,jongen,je hebt bewezen een doorzetter te zijn lekker gevoel,iets moois volbrengen.Leuk hoor.

    Waren vanmorgen bij Peter/verjaardag,was gezellig en natuurlijk over jou gesproken.Iedereen was er behalve Marjan en Peter,die zijn op de camping.

    Gisteren bij Sjoukje geqweest plantjes geplant,en bloemen doen we woensdag.Alles ziet er netjes uit.

    Het is hier wisselvallig weer dus dat is niet iets om voor terug te komen.We merken het wel wanneer je terug komt.Je hebt de smaak te pakken dus geniet ervan.Plezier en geniet ze,tot later.

    Grt.J/W

  • 27 Juli 2015 - 11:27

    Olga En Hans:

    Gefeliciteerd Loek met dit geweldige resultaat!!!!
    Nu weer, heel langzaam, afkicken, neem de tijd ervoor. Hier storm en regen, dus blijf nog maar even lekker in het zuiden!
    Groetjes, Olga en Hans.

  • 27 Juli 2015 - 11:57

    Miek:

    Hoi Loek,

    Wat een prestatie, gefeliciteerd! Waarschijnlijk de reis van je leven. Voor straks een goede thuisreis gewenst.
    Wat heeft Jacobus allemaal teweeg gebracht...


  • 27 Juli 2015 - 15:47

    Wil Ruier:

    Proficiat Loek, met het halen van je doel! Geweldig! Ik blijf je volgen. Geniet van de rustiger wandelingen die nog komen.
    Hartelijke groet Wil.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loek

Als pelgrim wil ik de alledaagse dingen achter me laten en op zoek gaan naar spirituele verdieping van het leven. In vertrouwen ga ik in eigen tempo en tijd op weg. Het "onderweg zijn” is belangrijk. Ik zie wel of ik uiteindelijk aankom in Santiago. Op dinsdag 7 april vertrek ik naar Vessem voor de 1e overnachting in de pelgrimshoeve Kafarnaüm. Na de pelgrimszegen start ik de volgende morgen mijn pelgrimage via de route Via Monastica: van Vessem-naar Rocroi.

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 39287

Voorgaande reizen:

07 April 2015 - 15 Augustus 2015

Mijn pelgrimage

Landen bezocht: